Az alábbi néhány kiegészítéssel még érdekesebbé tehetünk bármilyen Monopoly partit, függetlenül attól, hogy melyik kiadással játszunk. Természetesen ezek közös megegyezést igénylő, opcionális szabályok, és biztosan nem érdemes egyszerre alkalmazni mindegyiket.

Vannak olyan Monopoly társasjátékok, ahol a két hatoldalú kocka mellé csomagolnak egy harmadikat, ami eltérő színű, számok és képek vannak rajta. Ez a „gyorsító” kocka, a játék gyorsítására szolgál. Több nem hivatalos szabály is létezik hozzá, az alábbiakban viszont az eredeti elképzelést ismertetjük.

A gyorsító kocka szabályai

Speed kocka1) Minden játékos plusz 1000 pénzzel kezd, bármi legyen is az adott kiadás „valutája”.

2) Minden játékosnak meg kell tennie egy teljes kört a táblán (a két hagyományos kockával), mielőtt használhatja a gyorsító kockát. Tehát a START mezőre érve, netán azon túlhaladva a játékos a következő dobásához már mindhárom kocka jár.

3) Ha a gyorsító kocka 1 és 3 közötti értéket mutat, azt hozzá kell adni a másik két kockával kidobott számhoz. Ha az alapkockák egyforma értéket mutatnak, akkor is össze kell adni őket a gyorsító kockával, de a játékos az eredeti szabályoknak megfelelően újra dobhat, miután lépett. Ha mindhárom kocka ugyanazt az értéket mutatja, akkor a játékos az egész táblán bárhová léphet, ahová szeretne, de nem dobhat újra ezek után (és akkor sem kerül a börtönbe, ha esetleg ez lett volna a harmadik duplája az alapkockákkal).

4) Ha a gyorsító kocka a Mr. Monopoly képet mutatja, akkor a játékos először az alapkockák által kidobott értéket lépi le. Miután lépett (és elvégezte, amit a megfelelő mezőn tennie kellett), figurája továbbhalad a következő gazdátlan területre és megveheti azt (vagy árverésre kell bocsátani, ha neki nem kell). Ha ennél a lépésnél át kell haladnia a START mezőn, megkapja a 200 pénzt.

Ha már nincs gazdátlan terület, akkor a játékosnak tovább kell lépnie a következő olyan területre, ami nem az övé, és bérleti díjat kell fizetnie. Ha ennél a lépésnél át kell haladnia a START mezőn, megkapja a 200 pénzt.

Ha az alapkockákkal duplát dobott, akkor ezek után ismét dobnia kell mindhárom kockával.

Ha a játékos bármiért börtönbe kerül (irány a börtön mezőre lép, eseménykártya küldi oda, vagy háromszor duplát dobott az alapkockákkal), akkor azonnal véget ér a köre és a gyorsító kocka eredményét nem kell figyelembe venni.

5) Ha a gyorsító kocka a Busz képét mutatja, akkor a játékos választhat, hogy a két alapkocka összegének megfelelően lép, vagy az egyik kocka értékét lelépi, a másikat figyelmen kívül hagyja, így lehet taktikázni, hová is szeretne kerülni. Fontos, hogy dupla dobás esetén ezek után is újra kell dobnia az alapszabálynak megfelelően.

6) Ha valaki a börtönből szabadulásra dob, akkor csak a két alapkockát használhatja. Miután kijött a börtönből, további dobásaihoz már használhatja a gyorsító kockát.

NAGYON FONTOS: ennél a játékváltozatnál a gyorsító kocka használata kötelező minden esetben, amikor azt a szabályok lehetővé teszik.

A gyorsító kocka alternatív szabályai

Speed kockaEz a verzió mindenben megegyezik a fentiekkel az alábbi pontokat kivéve:

1) A játékosok nem kapnak plusz pénzt a játék elején.

2) Már az első körtől használhatják a gyorsító kockát.

3) A gyorsító kocka azonnal kikerül a játékból, ha elfogynak a gazdátlan területek. Így a későbbi játékot már nem gyorsítja fel, több idő marad a játékosok közötti adásvételekre, nehezebb csődbe menni.

Készíts saját gyorsító kockát: ha olyan Monopoly játékunk van, amihez nem adtak gyorsító kockát (ilyen például a Trónok Harca Monopoly), akkor egy eltérő színű hatoldalú kockával könnyen bevezethetjük bármelyik gyorsító kockás szabályt: a más színű kockán 1 és 3 között normális értéket számolunk. A négyes és az ötös dobás felel meg a Busznak, a hatos a Mr. Monopolynak. Ha még gyorsabb játékot szeretnénk, akkor a négyes és az ötös legyen a Mr. Monopoly és a hatos a Busz.

További szabályváltozatok (ezeket külön-külön is lehet használni)

1) Ha minden gazdátlan terület elfogyott (szolgáltatók, Trónok Harca Házak, vasútvonalak nem számítanak, csak a beépíthető területek) akkor a játékosoknak a körük végén (tehát az építkezés és az üzletkötés UTÁN) a legkisebb értékű beépítetlen területüket át kell adniuk annak a játékosnak, aki utánuk következik. A beépített területeket soha nem kell átadni. Ezzel igencsak megnehezítjük a színcsoportok egy kézben tartását, ösztönözzük az építkezést és az üzletkötést.

2) A fenti szabály alkalmazható úgy is, hogy a játékosok nem az utánuk következő, hanem a mögöttük lévő versenytársnak adják körük végén a legkisebb értékű beépítetlen területüket, ez más kombinációkat eredményez.

3) A börtönben lévő játékosok mindenkitől kapnak 100 pénzt fájdalomdíjként, aki látogatóba megy a börtönbe. Ha többen ülnek a börtönben, mindenkinek fizet a látogató.

4) Ha valakinek bérleti díjat kell fizetnie valahol, akkor dönthet úgy, hogy készpénz helyett/mellett területekkel, szolgáltatói mezőkkel vagy egyéb tulajdonában lévő dolgokkal (például ingyen szabadulás a börtönből kártyával) fizeti meg ezt. Ebben az esetben a két játékos tetszőleges értékben egyezhet meg, de ez nem lehet több, mint az eredeti bérleti díj. Ezzel a szabállyal játékban tartható egy esetlegesen kieső játékos, soron kívül cserélhetnek gazdát a területek, esetleg egyéb érdekes kombinációk megjátszására is van lehetőség. Ez a szabály felboríthatja a játékegyensúlyt, csak haladóknak ajánljuk!