Ennek a változtatásnak az a lényege, hogy a szerencsekártyákat kiosztjuk a játékosok között, akik egymást akadályozzák vagy segítik velük. Ha valaki ilyen lapot húzna, egy ellenfele fog neki választani egyet a nála lévő kártyákból, így befolyásolhatja, hogy mi történjen az adott játékossal abban a körben. Természetesen minden lap kijátszásra kerül, tehát a pozitív hatású kártyák sem maradnak ki a játék során.

 Az alábbi szabályváltozat minden Monopoly társashoz használható!

 A játék előkészítése

 Minden az alapszabályoknak megfelelően zajlik, kivéve a szerencsekártyák elhelyezését. A legtöbb Monopoly kiadásban két különböző szerencse/esemény pakli van, és ezeket a játék elején meg kell keverni. Ez most is így történik, de ezek után az alábbi lépéseket hajtjuk végre:

  • Az egyik pakliból (16 kártya) az óramutató járásának megfelelően kiosztjuk a játékosok között a lapokat, egyszerre egyet-egyet adva mindenkinek, méghozzá úgy, hogy senki se lássa, hogy a többiek mit kaptak. Ezt addig ismételjük, amíg az osztásnál mindenkinek tudunk kártyát adni. Ha a következő körnél már nem jutna mindenkinek lap, akkor a maradékot arccal lefelé fordítva a táblára tesszük a pakli eredeti helyére.
  • Ezek után a másik paklival (16 kártya) ugyanígy járunk el. A játékosok itt is egyforma számú kártyát kapnak az osztótól, a maradékot pedig (ha van) a táblán jelzett helyre tesszük.
  • A játékosok megnézik a nekik kiosztott lapokat, ezeket nem fedhetik fel egymás előtt a parti során, kivéve, amikor egy ellenfelük számára választanak és adnak egy-egy kártyát belőlük.
  • A játékosok ezek után arccal lefelé fordítva tartják szerencsekártyáikat az asztalon, méghozzá úgy, hogy minden ellenfelük lássa, melyik típusú lapból pontosan mennyi áll rendelkezésükre.
Trónok Harca Monopoly lapok
World of Warcraft Monopoly lapok

Példák: Két játékos esetén mindenki 8-8 lapot kap, maradék nincs. Három játékosnál mindenki 5-5 lapot kap, a tábla jelzett helyeire a megmaradt 1-1 lap kerül. Négy játékosnál mindenki 4-4 kártyát kap a két pakliból, maradék nincs. Öt játékosnál mindenki 3-3 lapot kap, 1-1 marad a táblán. Hat résztvevőnél mindenki 2-2 lapot kap, a táblára pedig 4-4 kártya jut.

 Kártyataktika

 A játék a szokott módon zajlik, a Monopoly minden alapszabályát használjuk. Ha valaki szerencsekártyát adó mezőre lép, akkor meg kell neveznie egy másik játékost, akitől szeretne lapot kérni. Csak olyan játékos nevezhető meg, akinek még van az adott pakliból származó lapja! A kijelölt játékos tetszése szerint választ egyet a nála lévő lapok közül (tehát ő pontosan tudja, hogy melyiket adja oda), és arccal lefelé tartva átnyújtja annak, aki kérte tőle. Ezek után a kártyát átvevő játékos pontosan úgy jár el, mintha húzott volna egy szerencsekártyát: felolvassa a lap szövegét, majd végrehajtja az azon megjelölt utasítást.

A kijátszott kártya viszont nem a megfelelő pakli aljára megy, hanem arccal felfelé kerül a táblára, méghozzá az eredeti paklit jelölő hely mellé. A későbbi kártyák kijátszás után szintén ide kerülnek, tehát a két különböző laptípust két különböző „dobott lapok” pakliba gyűjtjük. A játékosoknak mindaddig más játékosoktól KELL lapot kérniük, amíg bármelyik ellenfelüknél maradt az adott típusba tartozó kártya. Senki sem adhat saját magának lapot!

Ha már egyik ellenfelünk sem tud lapot adni, akkor a táblán lévő, arccal lefelé fordított „maradék” pakli legfelső lapját húzzuk fel, és az ott leírtaknak megfelelően cselekszünk. Az így kihúzott kártya is a megfelelő „dobott lapok” pakliba megy kijátszása után.

Ha már a „maradék” pakliból sem tudunk kártyát húzni (vagy azért, mert elfogyott, vagy azért, mert a kezdeti leosztásnál nem is jött létre „maradék” pakli), akkor a kezdésnél leírt módszerrel újra kell keverni és kiosztani a játékosok között az adott kártyatípus „dobott lapok” pakliját. Az új leosztás után pedig az a játékos, aki nem tudott lapot kérni/húzni, rögtön meg is nevezi, hogy kitől szeretne kártyát kapni, és a játék az eddigieknek megfelelően zajlik tovább.

Fontos: akkor kell az adott pakli lapjait újra elosztani, ha valaki sem lapot kérni (valamelyik ellenfelétől), sem lapot húzni (a „maradék” pakliból) nem tud. Ez nem zárja ki azt, hogy nála legyen még az adott kártyából valamennyi! Mivel saját magától nem kérhet lapot, a nála lévő kártyák nála is maradnak, a „dobott lapok” paklit pedig ő maga keveri meg és osztja ki a fenti szabályoknak megfelelően. Ebben az esetben is igaz, hogy minden játékos (az osztót is beleértve) ugyanannyi lapot kap, a maradékot pedig a táblára teszi arccal lefelé. Nem baj, ha az újabb leosztásnál a játékosok kevesebb lapot kapnak fejenként, és több kártya kerül a „maradék” pakliba.

Fallout Monopoly lapok

Taktikai lehetőségek

 Ez a szabályvariáció számos érdekes helyzetet teremthet, hiszen a tőlünk lapot kérő játékost segíthetjük vagy akadályozhatjuk is, attól függően, hogy melyik kártyánkat adjuk neki. A „dobott lapok” paklikat – mivel arccal felfelé tartjuk őket – bármelyik résztvevő megnézheti, így ki tudja következtetni, hogy milyen kártyák maradtak az ellenfeleinél vagy a „maradék” pakliban (hiszen a dobott lapokat és a nála lévő kártyákat ismeri).

Az sem mindegy, hogy egy-egy szerencsemezőre lépve kitől kérünk lapot, hiszen nem minden játékossal vagyunk ugyanolyan üzleti viszonyban. Ha valaki segít minket, azt mi is viszonozhatjuk hasonló módon. A szerencsekártyák adásvétele, cseréje TILOS, és a nálunk lévő lapok tartalmát sem árulhatjuk el senkinek!

Figyeljünk arra, hogy a dobott lapok újraosztásánál nem feltétlenül lesz az összes (16) kártya a pakliban az újrakeverésnél, hiszen például az „Ingyen szabadulhatsz a Börtönből” lapokat megtarthatják azok, akik megkapták, illetve annál a játékosnál is maradhat kártya, aki éppen az adott szerencsemezőre lépett, de nem tud kérni/húzni máshonnan, magától viszont nem kaphat lapot!