Minden Monopoly társashoz legalább hat egyedi figura jár, ezek segítségével haladhatnak a játékosok a táblán. Ezek a bábuk csak jelzőként szolgálnak, az alapszabály szerint nincs semmilyen különleges tulajdonságuk. Érdekesebbé tehető a társas, ha egyedi képességekkel ruházzuk fel a játékosokat megjelenítő figurákat, és azt sem kockadobással döntjük el, hogy ki melyik bábut kapja.

Az alábbi szabályváltozat minden Monopoly társashoz használható!

 A játék előkészítése

Minden a Monopoly alapszabályainak megfelelően történik, kivéve a figurák kiválasztását. Erre az alábbi módszert használjuk:

  • A játékosok elnevezik a figurákat (a Trónok Harca Monopolyban például: Sárkánytojás, Rémfarkas, Holló, Más Harcos, Vastrón, Korona).
  • Minden figurához rendelnek egyet az alább ismertetett egyedi képességek közül. Fontos, hogy minden résztvevő tudja, melyik bábu melyik képességet kapta.
  • Minden játékos titokban leírja egy darab papírra, hogy melyik figurát szeretné választani.
  • A játékosok bemutatják az általuk választott nevet. Ha valaki olyan bábu nevét írta le, amit senki más nem választott, akkor megkapja a figurát, ő fog vele játszani. Ha egy figurára több jelentkező is van, akkor licitálás kezdődik az érintett játékosok között.
  • A licit menete: a játékosok a kezdetben rendelkezésükre álló pénz terhére licitálnak. Minden érintett játékos titokban leírja, hogy mennyi pénzt hajlandó fizetni az általa választott figuráért, majd egyszerre bemutatják a papíron lévő számokat. A legkisebb licitegység 1 Monopoly pénz. A legmagasabb licit nyer, a játékos megkapja a figurát, és kifizeti a Banknak a licit összegét. Amennyiben a licitösszegek megegyeznek, akkor az döntetlent eredményez, és a licitálást meg kell ismételni.
  • A licitek értelemszerűen egy-egy figurára vonatkoznak, csak az vesz részt a bábuért folytatott árverésen, aki az adott figura nevét írta a papírjára. Ha mondjuk két-két játékos választotta ugyanazt a bábut, akkor párhuzamosan licitálhatnak rájuk.
  • A liciteket elveszítő játékosok nem fizetnek a Banknak, hanem a megmaradt figurákból titokban választanak a már ismertetett módon. Ha ismét többen írták le ugyanazt a nevet, újabb licitálás kezdődik. Az eljárás addig ismételendő, amíg minden játékos figurához nem jut.
  • Ezek után a játékosok elhelyezik figuráikat a START mezőn, és a szokásos módon kockadobással döntik el, hogy ki fogja kezdeni a játékot.
Beatles Monopoly figurák

Példa: 5 játékos vesz részt egy Trónok Harca Monopoly partiban. Megállapodnak a figurák neveiben és képességeiben, majd mindannyian titokban leírják, melyik bábuval szeretnének játszani. Egy játékos a Hollót választja, két játékos pályázik a Vastrónra, két játékos pedig a Rémfarkasra. A Holló esetében nincs gond, a játékos megkapja a figurát. Ketten a Vastrónért, ketten a Rémfarkasért licitálnak, a győztesek kifizetik a Banknak a licit összegét, és megkapják a figurákat. A két vesztes játékos újra leírja egy-egy szabadon maradt figura nevét. Egyikük a Koronát, másikuk  a Sárkánytojást választja, így nem lesz újabb licitálás, megkapják a megnevezett bábukat, kezdődhet a parti.

 Figurák egyedi képességei

Az alábbiakban ismertetett egyedi tulajdonságokat minden esetben hozzá kell rendelni egy adott bábuhoz, és meg kell győződni arról, hogy minden játékos ismeri a figurák képességeit. Mi minden képességhez írtunk egy nevet példaként a Trónok Harca Monopolyból, de bármilyen más kiadású Monopoly figurái felruházhatóak ezekkel a tulajdonságokkal. Minden bábu az egész játék során állandóan birtokolja a hozzá rendelt képességet, ami mindenképpen érvényesül, attól eltérni nem lehet.

  • Hatalom (Vastrón): Ha valamiért Börtönbe kerülnél, helyette a START mezőre lépsz, és felveheted a 200 aranyat.
  • Üzleti kapcsolatok (Korona): Soha nem kell a Banknak plusz 10% költséget fizetned, ha zálogba adott Területet váltasz ki vagy veszel át egy másik játékostól.
  • Gyors mozgás (Rémfarkas): mindig egy mezővel többet lépsz, mint amennyit dobtál.
  • Taktikus mozgás (Sárkánytojás): Ha duplát dobsz a kockákkal, választhatsz, hogy az egyik kocka értékét vagy a két kocka összegét léped le a táblán. Utána dobhatsz újra a szabályoknak megfelelően. A harmadik dupla dobás esetén természetesen a Börtönbe kerülsz.
  • Helyzeti előny (Holló): Minden alkalommal, amikor a START mezőre lépsz vagy áthaladsz rajta, 300 Monopoly pénzt kapsz a 200 helyett.
  • Erőfölény (Más Harcos): Ha valakivel egy mezőre kerülsz (te lépsz hozzá, vagy ő lép hozzád), akkor „kiütöd” az ellenfél figuráját. Ő azonnal átkerül a START mezőre, de nem veheti fel a 200 Monopoly pénzt.
World of Warcraft Monopoly figurák
Trónok Harca Monopoly figurák

Taktikai lehetőségek

A fenti képességek egyike sem borítja fel a játékegyensúlyt, de mindenkinek számolnia kell azzal, hogy a bábuk bizonyos helyzetekben nagy előnyhöz juttathatják a játékosokat. Mivel a Monopoly összes többi szabálya változatlanul alkalmazandó, egy-egy szerencsés vagy szerencsétlen dobás sokszor legalább akkora hatással lehet a győzelmi esélyekre, mint a figurák képességei. Nem törekedtünk arra, hogy minden bábu azonos erősségű tulajdonságot kapjon, úgy véljük, hogy izgalmasabb lehet a küzdelem, ha némelyik kicsit használhatóbbnak tűnik a többinél.

Azzal, hogy a kezdésnél a játékosok nem kockadobással választják ki a figuráikat, hanem titkos döntéssel (valamint a licitálással), szerintünk mindenki megkapja az esélyt, hogy a számára legkedvezőbb figurával játszhasson. A népszerűbb bábukért így fizetni kell, tehát a résztvevők saját döntésén múlik, kinek mennyit ér egy adott képesség a játék során.