Ha úgy gondolod, hogy a Monopoly társasokban túl nagy a szerencse szerepe, mert a dobások határozzák meg, hová tudsz lépni, akkor érdemes kipróbálnod ezt az alternatív szabályrendszert, melyben a játékosok esélyei kiegyenlítődnek. Előre szólunk, hogy a játék így sokkal nehezebb lesz, komoly taktikázást igényel!

Az alábbi szabályváltozat minden Monopoly társashoz használható!

Az itt leírtakat követve jelentősen csökkenthetjük a szerencse szerepét a játék során. Lényeges, hogy minden résztvevő még a parti kezdete előtt megértse a szabály működését, hiszen a győzelem szempontjából döntő fontosságú, hogy jól gazdálkodjanak a lépéseikkel! A játék előkészítése (pénzek és figurák kiosztása, szerencsekártyák megkeverése) a szokásos módon zajlik.

Lépés kockadobás nélkül

  • Az első kör megkezdése előtt minden játékos kap egy táblázatot, amelyen lépésértékeket talál 2 és 12 között. Ez összesen 44 mezőből áll, és minden egyes mező egy felhasználható lépést jelent.
  • Minden játékos dob két kockával, a legnagyobb összeget dobó játékos kezdi az első kört.
  • A parti során soha nem használunk dobókockát a lépések meghatározásához!
  • A kezdő játékos választ egy lépésértéket a saját táblázatából (eldönti, hogy mennyit szeretne haladni a táblán 2 és 12 között), figurájával megteszi ezt a távolságot, majd saját táblázatában áthúzza a választott lépésértéket. Ezt követően végrehajtja azt az akciót, amit a táblán az adott területen meg kell tennie (szerencsekártyát húz, pénzt vesz fel, fizet, területet vesz, stb.).
  • Ezek után a tőle balra ülő játékos következik, aki a saját táblázatából szintén választ egy lépésértéket, figurájával megteszi az adott távolságot, kihúzza az elhasznált lépést, végrehajtja a táblán jelölt akciót, majd a tőle balra ülő játékos folytatja ugyanígy.
Lépéstáblázat 44 mező

Minden játékos csak egyszer léphet egy körben, nincs kockadobás, tehát nincs „dupla” dobás utáni újabb lépése senkinek. Ebből kifolyólag nem lehet a Börtönbe kerülni egymás után „három egyforma” dobással sem, csak az „Irány a Börtön!” területre lépve, vagy szerencsekártya utasítására. Aki Börtönbe kerül, az sem dobhat a kiszabadulásra, mindenképpen fizetnie kell 50 Monopoly pénzt (vagy kijátszania egy „Ingyen szabadulhatsz a Börtönből” kártyát), majd a szokásos módon, a saját táblázatából választott lépést megtennie. Aki nem tud 50 Monopoly pénzt fizetni a szabadulásáért, az CSŐDBE MENT, és kiesett a játékból!

Minden lehetséges lépésérték többször szerepel a táblázatban. Minden lépésnél ki kell húzni az adott lépésszám egyik mezőjét, a kihúzott mezők pedig többé nem választhatóak. A játék elején tehát minden játékos annyit lép 2 és 12 között, amennyit akar. A választható lépések száma azonban folyamatosan csökken, és a játék során a táblázat minden mezőjét KÖTELEZŐ elhasználni. Így idővel kényszerpályára kerülhetünk, hiszen nem tudjuk elkerülni, hogy számunkra kedvezőtlen területekre is lépnünk kelljen alkalmanként.

Minden játékos köteles úgy elhelyezni a saját táblázatát, hogy azt a többiek bármikor megnézhessék, úgy kihúzni az elhasznált lépéseket, hogy egyértelműen látható legyen mindenki számára valamennyi megmaradt lépési lehetősége!

Lépések adásvétele

A játékosok bármikor köthetnek olyan üzletet, amelyben egymással felhasználható lépéseket cserélnek. A kihúzott mezők nem cserélhetőek, és minden egyes felhasználható mezőért KÖTELEZŐ adni egy másikat (tehát senkinek sem keletkezhet több lépése ilyen üzlet során, mint ellenfeleinek). Előfordulhat, hogy a játékos egy 4-es értékű lépésmezőért odaad egy 12-es értékű lépésmezőt, mert neki mindenképpen fontos lenne pont négyet lépni a táblán, de már minden 4-es értékét elhasználta. Az üzlet úgy zajlik, hogy az elcserélt mezőt a játékos kihúzza a saját táblázatából (mintha elhasználta volna a lépést), a kapott mezőt pedig egyszerűen hozzárajzolja a saját táblázata megfelelő sorához (kis négyzetet rajzol, beleírja a számot). Semmi sem tiltja, hogy a játékosok pénzt, beépítetlen területeket vagy egyebeket adjanak egymásnak a mezők cseréjekor az üzlet során, mindössze az „egy mezőt egy mezőért” szabály a kötelező. Az újonnan szerzett lépésmezőt a későbbiekben a játékos a sajátjaként kezeli, elhasználhatja, vagy a már ismertetett módszerrel ismét elcserélheti.

Minden más alapszabály változatlanul érvényes (üzletelés, szerencsekártyák, a területeken olvasható utasítások, építkezés, bérleti díj fizetése, stb.), például a START mezőn történő áthaladásért továbbra is jár a 200 Monopoly pénz.

Ha elfogytak a lépések

Amikor az összes játékos elhasználta mind a 44 lehetséges lépését, két dolog történhet:

  • Ha rövid játékban állapodtak meg a játékosok, akkor a partinak vége, és a legnagyobb vagyonnal (készpénz, területek és épületek összértéke) rendelkező játékos nyer.
  • Ha a klasszikus Monopoly szabályok szerint játszanak (csak egy játékos maradhat játékban a parti végére), akkor minden játékos kap egy teljesen új táblázatot, és az egész küzdelem a fenti szabályok szerint folytatódik. Ezzel jelentősen megnő a játékidő, mert az új táblázatból választható lépések segítségével a játékosok könnyen elkerülhetik egymás területeit, így a bérleti díjak fizetését is megúszhatják ideig-óráig. Ha ezen változtatni szeretnénk, dönthetünk úgy, hogy az első táblázat elhasználása után minden játékos csak egy 11 mezőből álló új táblázatot kap (minden választási lehetőség csak egyszer szerepel benne 2 és 12 között), és amikor ezek is elfogynak, akkor ismét csak egy ilyen 11 mezős táblázatot használhatnak.

Taktikai lehetőségek

A fenti szabályokkal a Monopoly teljesen más jellegű társasjátékká válik. Nem lehet a szerencsére építeni, gondosan be kell osztani a lehetséges lépéseinket, valamint ellenfeleink lehetőségeit is figyelemmel kell kísérnünk. Egy jó pillanatban kihúzott szerencsekártya miatt gyakran át kell gondolnunk a stratégiánkat, előfordulhat, hogy szándékosan azért lépünk valami véletlenszerű eseményt jelentő területre, mert a többi lehetőséggel még rosszabbul járnánk. Felértékelődik a többi játékossal kötött üzletek szerepe, és a többi játékos lépéseit figyelembe véve tudunk építkezni.

A legfontosabb változás azonban az, hogy nem foghatjuk a kockákra, ha gyorsan csődbe megyünk! Mi döntjük el (igaz, hogy egyre szűkülő lehetőségekből választva), hogy melyik területre szeretnénk lépni, mit akarunk megvenni vagy eladni. Bár a szerencsekártyák előre nem látható eseményei miatt előfordulnak véletlenszerű történések a parti során, a tervezhető lépéseknek köszönhetően teljesen más játékélményben lesz részünk.